A "hibrid" háború Ukrajnában:

A dezinformációtól a félretájékoztatásig

Jan 7, 2023 - 11:12
A "hibrid" háború Ukrajnában:

Ez az oka annak, hogy nemcsak az orosz lakosság, hanem a nyugati közvélemény nem elhanyagolható része is hajlamos volt elhinni a Kreml üzenetét, miszerint az ukrajnai Majdan-lázadást nyugati titkosszolgálatok ihlették és irányították, hogy az új ukrán kormány illegális és tele van fasisztákkal és antiszemitákkal, és hogy a Krímben és a Donbasz régióban nem orosz katonai beszivárgás történt, hanem egy valódi helyi mozgalom, amely kizárólag saját nevelésű szeparatistákból áll. A Kreml a valós és a kitalált "tények" ügyes keverékét tudta bemutatni. Néhány nyugati politikus valóban ellátogatott a Majdanra, és igaz volt, hogy a fasiszta "Pravy Sektor" és a jobboldali "Szvoboda" párt tagjai részt vettek a Majdan mozgalomban. Ugyanígy igaz, hogy voltak ukrán szeparatisták is. A negatívumok aránytalan eltúlzásával és kitalált "tényekkel" való keverésével - ez a dezinformációra jellemző taktika - a Kremlnek azonban sikerült meggyőznie a nyugati közvélemény egy részét az események saját verziójáról. Jolanta Dar-czewska lengyel elemző szerint, 

„A krími hadművelet alkalmat adott Oroszországnak arra, hogy az egész világnak bemutassa az információs hadviselés képességeit és lehetőségeit. Célja, hogy nehezen felderíthető módszerekkel, különböző titkos és nyílt csatornák (titkosszolgálatok, diplomácia és média), pszichológiai befolyásolás, valamint ideológiai és politikai szabotázs felhasználásával más országok elitjeinek és társadalmainak alárendelését célozza meg."

Ahogy a konfliktus elhúzódott, a dezinformációs kampány hamarosan kezdte átadni a helyét az egyszerű félretájékoztatásnak: a kirívó valótlanságok és a színtiszta hazugságok kitalálásának és terjesztésének. A félretájékoztatás egyik példája az orosz Pervij Kanal (Első TV-csatorna) 2014. július 12-én sugárzott híre. Egy Galina nevű nő, aki a kelet-ukrajnai Szlavjanszkból menekültnek vallotta magát, egy interjúban elmondta, hogy az ukrán katonák hogyan vettek el egy hároméves kisfiút, és keresztre feszítették, "mint Jézust". Egy férfi leszögezte, míg ketten [mások] lefogták. És mindez az édesanyja szeme láttára történt. [Aztán] elvitték az anyát. És az anya látta, hogy a gyermek vérzik. A gyermek sírt és sikoltozott. .. . Az emberek elájultak. Amikor a gyermek félórás agonizálás után meghalt, fogták az anyát, eszméletlenül egy tankhoz kötözték, és háromszor körbehajtottak a téren. Minden egyes kör a téren egy kilométer volt. "

Ez a történet nagy felháborodást váltott ki Oroszországban, de hamarosan lelepleződött, hogy színtiszta kitaláció.  Az ilyen szándékos félretájékoztatás másik példája az orosz Life News egyik cikke volt, amely közvetlenül a maláj légitársaság MH-17-es járatának Kelet-Ukrajna fölött történt lezuhanása után jelent meg. A Roszaviatszija, az orosz Szövetségi Légiközlekedési Ügynökség szóvivője azt mondta, hogy úgy vélik, hogy a légkatasztrófát, amelyben 298 ember vesztette életét, egy "ukrán rakéta" okozta, amelyet a földről vagy egy repülőgép indított, és hogy a célpont "az orosz elnök gépe lehetett volna."[ A maláj Boeing és Putyin gépe állítólag azonos magasságban keresztezte volna ugyanazt a légifolyosót Varsó közelében. Úgy tűnik, ezeknek a morbid fantáziáknak nem volt határa. 2015. január 25-én Alekszandr Zaharcsenko, a "Donyecki Népköztársaság" "államfője" az Első TV-csatornának adott interjújában azt mondta, hogy "az ukrán erők három hordozható krematóriumot hoztak magukkal. Ezek a holttestek elégetésére szolgálnak. Utána azt fogják mondani, hogy a gyermekeitek eltűntek vagy fogságba estek."[ A hazugságok halmozódásával szembesülve 2014 márciusában ukrán újságírók egy csoportja elindította a www.stopfake.org honlapot, amelyet a londoni székhelyű Ukrán Intézet működtet azzal a céllal, hogy ellenőrizze a tényeket és ellenőrizze az orosz hírcsatornák által terjesztett információkat. A félretájékoztatás egyik példája, amelyet találtak, egy, a YouTube-on közzétett videó volt, amelyen orosz katonák az általuk megölt dagesztániak holttesteit dobálják egy kupacba. Ezt a videót "újrahasznosították" és terjesztették a YouTube-on a következő szöveggel: "Büntető ukrán nemzeti gárdista misszió holttesteket dobál Kramatorszk (Donyecki terület) közelében 2014. május 3-án. " Egy másik példa egy 2014 márciusában az Egyesült Királyságban az RT orosz kábeltelevíziós csatornán bemutatott híradás volt, amely szerint a zsidók az antiszemita ukrán kormánytól való félelmükben menekülnek Kijevből. A riportban Misha Kapustin rabbi szerepelt, aki kifejtette, hogy ő és családja személyes biztonságuk érdekében távozik. Az igazság azonban az volt, hogy Kapusztin nem Kijevből, hanem a Krím-félsziget illegális orosz annektálása után a krími Szimferopolból menekült. A Kreml információs hadigépezete a Krím annektálása után magasabb fokozatra kapcsolt, amikor Oroszország offenzívát indított a Donbasz régióban. Sajnos azonban az orosz propaganda nem kapott megfelelő választ Nyugatról, ahol az elmúlt évtizedek során a legtöbb ország külügyminisztériuma - beleértve az Egyesült Államokat is - meredeken csökkentette a média költségvetését. Ez volt az egyik oka annak, hogy John Lenczowski arról panaszkodott, hogy "a legutóbbi [amerikai] kormányok nem építették be stratégiáikba a megfelelő nyilvános diplomáciai dimenziót. " Hozzátette, hogy "Amerika külpolitikai és nemzetbiztonsági kultúrája ritkán adott a nyilvános diplomáciának kiemelt helyet a nemzeti stratégiában. Valójában ... a II. világháború utáni korszak hosszú időszakaiban szisztematikusan elhanyagolták és alulfinanszírozott volt.

2011-ben Hillary Clinton akkori külügyminiszter már azt mondta, hogy az Egyesült Államoknak többet kell tennie azért, hogy értékeit kommunikálja és befolyását a kormány által támogatott médián keresztül terjessze a világ többi része felé. "Információs háborúban vagyunk, és ezt a háborút elveszítjük" - figyelmeztetett, [megemlítve, hogy Kína és Oroszország éppen akkor indított többnyelvű televíziós hálózatokat, amikor az Egyesült Államok visszavett ezen a területen. Hillary Clinton arra a következtetésre jutott, hogy "nagy árat fizetünk" azért, hogy a hidegháború befejezése után felszámoltuk a nemzetközi kommunikációs hálózatokat. 2014 decemberében Peter Horrocks, a BBC World Service korábbi igazgatója ugyanígy figyelmeztetett.